Poznaj najnowszą generację samoładującego elektrycznego napędu hybrydowego, design, który przyciąga wzrok, technologie bezpieczeństwa, multimedia i wiele więcej…
DYNAMICZNE OSIĄGI: NOWA PLATFORMA LEXUSA
LBX jest pierwszym modelem marki, który powstał na zmodyfikowanej platformie GA-B. Została ona dostosowana do wymagań Lexusa i gwarantuje niskie położenie środka ciężkości, szeroki rozstaw kół, krótkie zwisy oraz wysoką sztywność nadwozia. Dzięki temu samochód prowadzi się bardzo pewnie. To najmniejsze auto w gamie, w którym kierowca czuje się komfortowo i ma poczucie kontroli zgodnie z założeniami koncepcji Lexus Driving Signature.
„Chcieliśmy sprawić, by kierowca czuł się jak najlepiej prowadząc auto. LBX jest zwinny, bo dobrze wykorzystaliśmy jego niską masę i niewielkie rozmiary. Ponadto bardziej niż kiedykolwiek wcześniej skupiliśmy się na udoskonaleniu podstawowych właściwości auta bez polegania na elektronicznych elementach sterujących” – tłumaczy Kunihikio Endoh, główny inżynier Lexusa LBX. Hamulce mają system Vehicle Braking Posture Control, który automatycznie dopasowuje siłę hamowania pomiędzy przodem a tyłem, by ograniczyć nurkowanie nadwozia. System tłumi też przechyły nadwozia podczas jazdy w zakrętach oraz redukuje drgania.
NAJNOWSZA GENERACJA NAPĘDU HYBRYDOWEGO
Lexus LBX będzie pierwszym modelem marki, który korzysta z nowej generacji napędu hybrydowego z kompaktowym i lekkim silnikiem trzycylindrowym o pojemności 1,5 l. Główne komponenty układu hybrydowego, w tym przekładnia i jednostka sterująca, zostały przeprojektowane, by zwiększyć wydajność, ograniczyć straty energii, a także zmniejszyć masę i wymiary. Nowy napęd hybrydowy jest nie tylko wydajny, ale także został stworzony z myślą o osiągach i przyjemności z prowadzenia. Łączna moc układu wynosi 136 KM/100 kW, a maksymalny moment obrotowy to 185 Nm. Auto ma także nową, mocną bipolarną baterię niklowo-wodorkową (NiMH), która jeszcze lepiej wspomaga silnik elektryczny i zwiększa możliwości auta w jeździe w trybie elektrycznym. Akumulator ma mniejszą masę i wymiary, ale jest w stanie szybciej przekazywać większą moc. Dzięki temu LBX przyspiesza dynamiczniej, niczym auto elektryczne na baterie, zachowując przy tym niskie zużycie paliwa.
Napęd Lexusa LBX został stworzony zmyślą o przyjemnym prowadzeniu w mieście oraz na krętych, pozamiejskich drogach, dlatego dopracowano reakcję na wciśnięcie pedału przyspieszenia. Wrażenia z jazdy poprawia też układ Hybrid System Control, który dopasowuje dźwięk silnika do przyspieszenia. Ulepszony napęd hybrydowy pozwala poruszać się na dłuższych dystansach oraz z wyższymi prędkościami w trybie elektrycznym.
LBX jak na SUV-a przystało może być wyposażony w inteligentny napęd na cztery koła E-FOUR, w którym dodatkowy silnik elektryczny napędza tylną oś. Podczas ruszania, pokonywania zakrętów czy jazdy po nawierzchniach o niskiej przyczepności system automatycznie kieruje siłę napędową na tylne koła, pomagając utrzymać stabilność pojazdu.
O wyjątkowym statusie modelu LBX świadczy to, jak bardzo Lexus dołożył starań, aby ograniczyć hałas i wibracje (NVH). Zastosowano wałek balansujący, aby zredukować nieprzyjemne dźwięki w kabinie poprzez zmniejszenie wibracji silnika. Szczególną uwagę zwrócono na hałas dostający się przez drzwi, dlatego wprowadzono płyty wygłuszające, które tłumią dźwięki o wysokiej częstotliwości, ale wzmacniają dźwięki o niskiej częstotliwości, dając wyraźny i przyjemny dźwięk.
Aby przeciwdziałać wibracjom i hałasowi drogowemu dostającemu się przez dach, zastosowano wysokotłumiącą masę uszczelniającą wraz z wygłuszeniem wykonanym z wyjątkowo skutecznego materiału izolującego. Ponadto wykorzystano uszczelnienie wokół całej krawędzi maski oraz izolujące i pochłaniające hałas arkusze, wykładziny, listwy i piankę w kluczowych obszarach w całym samochodzie. Do lepszego wyciszenia LBX-a zastosowano także silnie tłumiące kleje strukturalne, które również wzmacniają ogólną sztywność auta.
SYLWETKA SAMOCHODU: NOWA TOŻSAMOŚĆ LEXUSA
Założeniem projektantów Lexusa LBX, było stworzyć auto, które swoim wyglądem daje poczucie momentalnego przywiązania. Najbardziej wyrazistym elementem nowego crossovera jest jego przód z „przełamanym” grillem. „Dokonaliśmy ewolucji kształtu, który był charakterystyczny dla aut Lexusa w poprzedniej dekadzie. Stworzyliśmy coś kompletnie nowego, a zarazem od razu rozpoznawalnego jako Lexus” – wyjaśnia Koichi Suga, General Manager Lexus Design.
Grill bez obramowania nadaje dynamiczny kształt całej przedniej części nadwozia, a auto sprawia wrażenie dobrze trzymającego się drogi. Atrapa chłodnicy została też zaprojektowana pod kątem jak najlepszych właściwości aerodynamicznych i ułatwia przepływ powietrza wokół auta. Nowy kształt przednich reflektorów będzie kolejnym znakiem rozpoznawczym LBX-a. Kierunkowskazy i światła do jazdy dziennej obsługiwane są przez ten sam moduł, a charakterystyczny motyw litery „L” został odwrócony i skierowany na zewnątrz.
Z tyłu LBX też prezentuje mocny charakter. Miejsce na tablicę rejestracyjną umieszczono w zderzaku, by móc umieścić na drzwiach bagażnika charakterystyczny dla nowych modeli marki napis LEXUS. Auto ma też wyrazistą listwę świetlną nawiązującą do litery „L” z kierunkowskazami i światłami cofania o bardzo stonowanym wyglądzie.
Nisko zawieszona maska, listwy boczne zlicowane z nadwoziem, wyjątkowy tylny spojler dachowy i precyzyjnie zaprojektowane oświetlenie poprawiają właściwości aerodynamiczne i przyczyniają się do wydajności, stabilności i doskonałego prowadzenia LBX-a.
Lexus LBX będzie dostępny w żywych kolorach, w ofercie będą też lakiery o wysokim połysku nakładane technologią soniczną. W wersjach Emotion i Cool można zastosować dwukolorowe malowanie nadwozia, w którym dowolny lakier łączy się z kontrastującym czarnym dachem.
WNĘTRZE: PROSTOTA, ELEGANCJA, RĘKODZIEŁO I NAJWYŻSZA JAKOŚĆ
Projektując wnętrze Lexusa LBX stworzono prostą i elegancką kabinę, która daje poczucie przebywania w aucie z wyższego segmentu. Kluczowe do osiągnięcia tego było zapewnienie dobrej widoczności i dużej przestrzeni, stworzenie wyrazistej konsoli środkowej oraz zastosowanie łatwych w obsłudze urządzeń pokładowych. LBX został tak zaprojektowany, by kierowca ze swojego fotela miał doskonałą widoczność. Kontury maski oraz kształt i umiejscowienie słupków A zmniejszają tzw. „martwe punkty”, i ułatwiają precyzyjne prowadzenie auta.
Przywiązanie do najwyższej jakości widać w doborze materiałów wykończenia wnętrza. Samochód dostępny jest z tapicerką ze skóry półanilinowej, a opcjonalnie może mieć też wegańskie wnętrze, w którym wykorzystano skórę syntetyczną nie tylko na fotelach, ale też na boczkach drzwi, kierownicy i dźwigni zmiany biegów. LBX może mieć też wstawki Tsuyusami, stworzone z wykorzystaniem nowej techniki nakładania wielu cieniutkich warstw, aby uzyskać wysoce teksturowany wygląd dodający głębi. W samochodzie dostępne jest też oświetlenie wnętrza, podkreślające różne elementy kabiny, które dostępne jest w 50 kolorach uszeregowanych tematycznie.
Kokpit kierowcy został opracowany zgodnie z założeniami koncepcji Tazuna, która po raz pierwszy została wykorzystana przy projektowaniu wnętrza Lexusa NX. Najważniejsze przełączniki, przyciski oraz ekrany rozmieszczono tak, by nic nie rozpraszało uwagi kierowcy od drogi, a obsługa wszystkich funkcji była szybka, intuicyjna i wymagała tylko minimalnego ruchu ręką lub głową. W tym celu precyzyjnie dobrano kąt kierownicy, by auto przez cały czas dawało poczucie kontroli w trakcie prowadzenia.
Deska rozdzielcza cechuje się czystym i prostym designem, jej boczne części zostały zaprojektowane spójnie z boczkami drzwi. Obniżono punkt biodrowy, by kierowca lepiej czuł, co się dzieje z autem oraz miał więcej miejsca na kolana. Pasażerowie tylnych foteli mają lepszą widoczność, bo ich siedziska umieszczono wyżej niż te w przednim rzędzie.
W wersji z napędem na przód bagażnik ma 332 litry pojemności – to przestrzeń, w której zmieszczą się dwie 75-litrowe walizki pod składaną pokrywą.
PŁYNNE MULTIMEDIA I SYSTEM INFOTAINMENT KLASY PREMIUM
LBX został wyposażony w najnowszą generację systemu multimedialnego Lexus Link Connect z 9,8-calowym ekranem dotykowym, nawigacją w chmurze, która na bieżąco przekazuje informacje o ruchu drogowym, a także asystentem głosowym Lexus Concierge, który reaguje na komendę „Hej Lexus” oraz rozpoznaje czy mówi do niego kierowca, czy pasażer.
Samochód łączy się bezprzewodowo lub przewodowo ze smartfonami przy pomocy Apple CarPlay® oraz przewodowo za pośrednictwem Android Auto™. LBX, podobnie jak inne nowe Lexusy, daje możliwość aktualizacji systemu multimediów oraz systemów bezpieczeństwa metodą over-the-air bez konieczności wizyty w autoryzowanej stacji dilerskiej.
Opcjonalnie auto może być wyposażone w nagłośnienie zaprojektowane przez firmę Mark Levinson, wyłącznego partnera Lexusa. System premium audio składa się z 13 głośników, w tym subwoofera zamontowanego w klapie bagażnika, dzięki czemu zachowano dużą przestrzeń na bagaże.
INTELIGENTNE BEZPIECZEŃSTWO I WSPARCIE KIEROWCY
LBX ma pełen pakiet systemów bezpieczeństwa Lexus Safety System + najnowszej generacji, którego kluczowymi elementami są układ wczesnego reagowania w razie ryzyka zderzenia (PCS) z asystentem skrętu na skrzyżowaniu (ITA), aktywnym tempomatem (DRCC), układem rozpoznawania znaków (RSA) oraz asystentem utrzymania pasa ruchu (LKA). Lexus LBX wyposażony jest też w elektroniczne klamki z systemem zapobiegającym otwarciu drzwi w sytuacji zagrożenia kolizją (SEA), kamerę monitorującą skupienie kierowcy (Driver Monitor), inteligentne czujniki parkowania z funkcją hamowania, system monitorowania martwego pola (BSM) oraz system ostrzegania o ruchu poprzecznym z tyłu pojazdu (RCTA).
Opcjonalnie pakiet systemów bezpieczeństwa można rozszerzyć o system ostrzegania o ruchu poprzecznym z przodu pojazdu (FCTA) oraz system kamer 360 stopni (Panoramic View Monitor).
Lexus LBX ma też wycieraczki, które równomiernie dystrybuują płyn do spryskiwaczy. To funkcja znana z modeli LS i LC, która poprawia widoczność w trakcie pracy wycieraczek.